psihoterapeut iasi

Din ce motiv conexiune creier-corp este mai importantă decât considerăm noi?

Denumit uneori „centrul de comandă al corpului” sau „supercomputerul uman”, creierul este un organ remarcabil și complex. Dar creierul nu este o mașină care funcționează separat de restul corpului- cele două sunt profund interconectate. Studiile științifice dezvăluie în mod constant că hormonii și neurotransmițătorii asociați cu emoția pot avea efecte fizice. Aceștia pot afecta tensiunea arterială, ritmul cardiac, somnul și comportamentul alimentar.

Gândurile noastre influențează ceea ce se întâmplă în creier și în corpul nostru, și sunt influențate de acestea la rândul lor. Acest lucru reprezintă un motiv în plus pentru a avea o alimenție sănătoasă și a practica exerciții fizice regulate. Însă, modificările stilului de viață centrate pe corp (dietă și exerciții fizice) sunt dificil de menținut, fapt pentru care specialiștii în domeniu sunt de părere că ar fi mai indicat să începem schimbarea pornind de la nivelul minții. Și au identificat gândul care, atunci când este corect focusat, este cel mai probabil să ne propulseze mintea și corpul într-o direcție ascendentă.

În plus, știm că anumite leziuni pe creier afectează abilități cognitive specifice. Acest lucru subliniază încă o data faptul că gândurile noastre influențează și sunt influențate de corp. Funcțiile cognitive depind de funcționarea corectă a tuturor părților creierului, iar când aceste sisteme se întrerup, gândirea poate fi afectată.

Gândurile noastre sunt legate de emoții într-un mod bidirecțional. Ori de câte ori avem un gând, acesta va fi însoțit de o reacție chimică corespunzătoare în mintea și corpul nostru. Acest aspect este foarte important deoarece înseamnă că ceea ce credem la un moment dat afectează modul în care ne vom simți. Și, în același timp, remarcăm faptul că avem posibilitatea să schimbăm felul în care ne simțim, modificând modul în care gândim. În acest sens, ar fi important să fim atenți la factorii declanșatori ai gândurilor noastre și, de asemenea, la tiparele de gânduri pe care le avem ca răspuns la acei factori declanșatori.

De exemplu,

Ați experimentat un blocaj în trafic și v-ați simțit furios și frustrat? Gândul că „nu pot suporta traficul aglomerat” va transmite semnale din creier spre corpul tău, ceea ce va duce la accelerarea respirației și la tensionarea musculaturii corpului. În timp ce gândul „nu pot controla acest lucru, nu îmi rămâne decât să mă relaxez pentru câteva momente”, va transmite semnalul ”de a vă liniști” corpului dumneavoastră.

Răspunsul organismului la frică – de tipul luptă sau fugi (și/sau îngheață) – este un alt exemplu al modului în care mintea și corpul sunt interconectate. Ca un tip de răspuns de supraviețuire, acesta a fost conceput inițial pentru a ne ajuta să reacționăm automat în situații periculoase (cum ar fi atacul unui animal sălbatic), luptându-ne, alergând sau ascunzându-ne. Simptomele fizice ale acestui răspuns includ: amețeală, gură uscată, tensiune musculară, presiune în piept, probleme de respirație, bătăi accelerate ale inimii, transpirație etc.

psihoterapeut iasi

Legătura dintre minte și corp este sugestiv ilustrată și de cercetătoarea Maryam Alimardani (domenii de expertiză: interfața creier – computer, robotică și științe cognitive), într-o prezentare susținută în cadrul Conferinței TEDtalk, în care ne explică relația complicată dintre corpurile noastre- părțile fizice, biologice din noi– și mințile noastre – aspectele conștiente, gândirea. Aceasta ne invită la reflecție, întrebându-ne ce ne definește în primul rând pe noi: „Ești un corp cu o minte sau o minte într-un corp?”

https://ed.ted.com/lessons/are-you-a-body-with-a-mind-or-a-mind-with-a-body-maryam-alimardani

 

Câteva sfaturi despre cum să vă îmbunătățiți conexiunea minte-corp și sănătatea emoțională 

 

Practicați tehnici de gestionare a stresului (ex. scrisul, practicarea unui hobby, realizarea unor lucruri creative, voluntariat etc.).

Calmați-vă mintea și corpul, prin meditație sau exerciții de respirație profundă, care vă pot ajuta să vă concentrați asupra a ceea ce se întâmplă acum și aici.

Investiți în voi. Uneori este important să planificați timpul doar pentru voi, să faceți ceea ce vă place în mai multe domenii ale vieții voastre (hobby-uri, nutriție, relații, echilibru activitate profesională – familie etc.).

Dezvoltați rezistență. Persoanele cu rezistență sunt capabile să facă față stresului și emoțiilor într-un mod sănătos (aceasta se poate învăța și consolidata prin diverse strategii).

Deși avem multe de învățat despre conexiunea minte – corp, nu există nicio îndoială că preocuparea față de sănătatea noastră mentală are efecte pozitive și asupra sănătății fizice. Dar, după cum am văzut, legătura dintre minte și corp nu se referă doar la modul în care mintea afectează corpul, ci și la modul în care corpul afectează mintea. A face alegeri sănătoase asupra stilului de viață este o parte importantă a menținerii echilibrului între minte și corp.

 

Dacă îți dorești să începi procesul de schimbare alături de un psihoterapeut, contactează

PSY AA Concept (https://psyaa.ro/contact/).

Confidențialitate și siguranță deplină, personalizat special pentru tine.

T: 0741023302
E: contact.andreescu@yahoo.com