Anul 2020 a venit cu multe surprize și provocări în activitatea profesională a fiecăruia dintre noi, generate de pandemia Covid-19, ceea ce ne-a făcut să ne simțim mult mai stresați la locul de muncă. Efectele noii realități nu au întârziat să apară, unii dintre angajați au ajuns la epuizare profesională, în timp ce alții sunt de părere că nu mai au mult până să ajungă aici, dacă stresul profesional se va menține la același nivel.
Indiferent de etapa carierei în care ne aflăm în prezent sau de domeniul în care activăm, putem simți cum stresul este din ce în ce mai prezent în viețile noastre profesionale.
Veți descoperi în acest articol câteva din sursele importante de stres la locul de muncă, specifice fiecărei etape de carieră, precum și o serie de comportamente la care apelăm cel mai frecvent în încercarea de a ne elibera de sub presiunea pe care o trăim atunci când suntem expuși la stres.
Astfel, dacă ești la început de drum în viața profesională, cel mai probabil te vei confrunta cu următoarele: lipsa de claritate a rolului profesional (întelegerea concretă a sarcinilor și responsabilităților); lipsa unui feedback semnificativ (să știi ce ai făcut bine și ce impact ai avut, să conștientizezi care sunt punctele tale forte etc.); un volum ridicat de muncă (cauzat de faptul că atunci când ești la început de drum nu ai învățat încă “cum să funcționezi” optim într-un mediu profesional).
Dacă te afli la mijlocul carierei, unele voci susțin că abia în acest punct vei întâlni cu adevărat stresul profesional deoarece te situezi într-o fază activă a vieții, însoțită de responsabilități semnificative la locul de muncă și ca părinte, de posibile dezechilibre pe plan profesional care pot fi experimentate sub formă de deficite (lipsa de interes pentru activitatea profesională, indecizii etc.) sau excese (munca peste program etc.), precum și de modificări legate de vârstă în procesele cognitive (o scădere în timp a vitezei de acumulare a informaţiei; recunoaşterea şi reproducerea devin mai puţin prompte etc.).
Spre finalul carierei, vei ajunge să te confrunți cu o serie de bariere și factori de stres la locul de muncă, precum: limitările de forță fizică și probleme de sănătate, lacune legate de utilizarea noilor tehnologii etc. Pe măsură ce înaintăm în vârstă și nivelul de cunoaștere rămâne stabil sau poate crește, experimentăm un declin al funcțiilor cognitive, ceea ce poate face dificilă gestionarea unor activități profesionale cu o încărcătură mentală ridicată, care necesită reținerea unui bagaj semnificativ de informații și o procesare cognitivă rapidă, și în final toate acestea să ducă la experimentarea unui nivel mai ridicat de stres la locul de muncă.
Inevitabil, stresul face parte din viața noastră profesională. Vestea bună este că de cele mai multe ori reușim să-i facem față, însă sunt și momente în viață când efectiv ne simțim copleșiți de ceea ce se întâmplă. Din dorința de a ne elibera de presiunea pe care o trăim atunci când suntem expuși la stres pe plan profesional și/sau personal, putem adopta o serie de comportamente sănătoase, precum: comunicarea cu cineva apropiat, practicarea unui sport sau desfășurarea de activități în aer liber etc. Însă mult prea des, avem tendința de a recurge la modalități mai puțin sănătoase pentru a face față stresului din viața noastră, cum ar fi: mâncatul în exces pe fond emoțional, consumul de alcool în cantități mari, ingerarea de droguri, fumatul, cumpărăturile impulsive etc.
Atunci când stresul este mult prea mare și ne destabilizează viața, este bine să apelăm la ajutorul unui psihoterapeut. Psihoterapia ajută la identificarea surselor de stres şi găsirea unor modalităţi sănătoase de a gestiona evenimentele stresante. Alături de psihoterapeutul tău veţi elabora un plan personalizat pentru rezolvarea problemelor și eliminarea factorilor de stres.